Blogverslag 1 (DOT) Jurre, Rick, Jorrit en Erik. Geschreven op 13-02-2015
Groepsproces aan de hand van het model van Tuckman
(1977).1
In onze DOT samenstelling was het aftasten al snel afgerond. De ‘vormfase’
(stap1) (wie zitten er in het team en wat zijn ieders taken) is grotendeels
afgerond. We hebben echter niet echt kunnen vaststellen of er een specifieke
leider is. Vermoed wordt dat dit (nog) niet noodzakelijk is aangezien al snel
bepaald was welke taak/rol een ieder inneemt in de groep. Maar dit moeten we
moeten afwachten. Op basis van het groepsproces-model van Tuckman (1977) kan
verondersteld worden dat we nu in fase 2 zitten, ‘de stormfase’. Deze fase
kenmerkt zich als de periode waarin gewerkt wordt aan het vertrouwen. Om de
samenwerking op elkaar af te stemmen en elkaar te leren kennen zijn we begonnen
met het verdelen van kleine deelopdrachten. Hierdoor heeft iedereen een
redelijk aandeel en kan gewerkt worden aan verantwoordelijkheden. We hebben tot
nog toe enkel kleine verantwoordelijkheden van elkaar geëist en dus is hierin nog
ruimte voor groei. Dit is niet raar, sommige leden kennen elkaar immers nog
niet zolang. Wel is afgesproken om volgens strikte afspraken (planning) te
werken en om eerlijk en open tegen elkaar te zijn. Dit betekent voor ons om in de
communicatie duidelijk naar elkaar te zijn. Tijdens overleg is wel te merken dat ieder groepslid
een eigen input heeft in het geheel. En daar wordt ook naar geluisterd. De
omgang verloopt respectvol en dit draagt bij aan het groepsgevoel. Voor sterke
meningsverschillen e.d. is het nog te vroeg. Tot op heden zijn we erg tevreden
over onze DOT, zo hebben we tijdens onze laatste bespreking unaniem
geconcludeerd.
Samenwerking
Voor de uitwerking van de eerste opdracht zijn er in de groep twee
subgroepjes ontstaan. Dit komt door de vorm waarin we de opdracht hebben
besloten te gieten. Jorrit en Rick werken enerzijds samen aan een onderdeel
(Sociale Media) in de opdracht. Jurre en Erik werken anderzijds samen aan een
ander onderdeel (Basisvaardigheden Word). Hierover meer in ‘product en
ontwerpkeuzes’.
Over de kwaliteit van de samenwerking is nog weinig te zeggen aangezien we net
zijn gestart. Wel kunnen we stellen dat de samenwerking tot nu toe goed
verloopt. Door middel van Skype overleg zijn we in staat te brainstormen en na
te denken over elkaars werk.
Product en het belang voor de
opdrachtgevers.
Onze uitwerking kent een tweedeling. De Mbo-school, waar Jurre werkzaam is,
geeft aan dat er onder de groep 1e en 2e jaars studenten
tekortkomingen zijn in de basisvaardigheden ICT. De problemen komen vooral voor
in het gebruik van tekstverwerkingsprogramma Word. Daarnaast wordt er aandacht
gevraagd voor ‘betere begeleiding’ van de doelgroep met betrekking tot het
gebruik van sociale media.
We hebben als DOT besloten om in te haken op deze twee onderwerpen. Uit de nog
onvolledige literatuurstudie is reeds naar voren gekomen dat er op basisscholen
en mbo scholen minimaal aandacht wordt besteed aan specifieke leerlijnen voor
ICT en ontwikkeling. Kortgezegd, het vak Informatica of ICT-leer wordt niet of
nauwelijks (meer) onderwezen. Dit kan als een mogelijke verklaring worden
genoemd voor de problemen die leerlingen, eenmaal in het beroepsonderwijs
ondervinden. Er zal een groter
literatuuronderzoek worden gedaan om te kijken naar de competenties die horen
bij de basale en gevorderde vaardigheden voor het programma Word (Jurre/Erik). Ook
de sociale media competenties worden nader onderzocht (Rick en Jorrit). Dit
vormt samen de literaire basis van waaruit keuzes kunnen worden gemaakt voor
het praktijkdeel.
Ontwerpkeuzes
Tijdens de uitvoering van dit project werken we de twee thema’s als volgt uit:
Allereerst wordt een enquête afgenomen onder de doelgroep van het onderzoek. De
Ja/nee vragen in de enquête inventariseren welke specifieke vaardigheden er (in
het gebruik van Word én in het gebruik van sociale media) nog moeten worden
aangeleerd. Het doel is het bepalen van de leerbehoeften van de doelgroep. Op
basis van deze resultaten, in combinatie met de resultaten uit de literatuur
wordt getracht een toegespitst lespakket samen te stellen om leerlingen in
staat te stellen hun algemene vaardigheden met betrekking tot WORD naar
een hoger niveau te tillen. Het lespakket moet de school, naast de vaardigheden in WORD, ook helpen om de
vaardigheden in sociale media bij de doelgroep te verbeteren. We
spitsen deze lessen toe op de leerbehoeften en de competenties uit de
literatuur.
Individuele taken
Op dit moment zijn er binnen de subgroepjes afspraken gemaakt over de
uitwerking van de onderdelen. Hierin worden de taken verdeeld en geldt de
afspraak dat iedere dinsdag, zonder tegenbericht, al het afgesproken werk
klaar. Op dinsdagen wordt namelijk Skype overleg gevoerd over de voortgang en
vervolgstappen.
Op die manier plannen en werken we van week tot week. Ieder lid is
verantwoordelijk voor zijn aandeel in het geheel. Wel worden de stukken
onderling van elkaar gelezen en voorzien van feedback. Zo ook in deze blog. Op
deze wijze bewaken we onze gezamenlijke visie op de opdracht om overlap en uiteenloop tegen
te gaan.
Bron 1:
Vliet, V. van. (2015). Vijf fasen van
groepsontwikkeling (Tuckman), Geraadpleegd op 10 februari 2015, van http://www.scienceprogress.nl/organisatie/vijf-fasen-van-groepsontwikkeling-tuckman
Ter illustratie van onze samenwerking, het volgende (schokkende) beeld:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten