dinsdag 24 maart 2015

Blog week 5



Tipp-ex of T-PACKs, Addy of ADDIE?!

T-PACK, hou er maar over op! Onze DOT heeft genoeg gelezen deze week, over die T-PACK. Het hoofddoel van deze week is het afronden van de pilotopdracht. Daarnaast willen we graag nog wat stappen maken in ons eindproject: T-PACK komt bij beide om de hoek kijken. In goed overleg hebben we de taken verdeeld. Twee van ons gaan samen met T-PACK aan de slag; wat willen we daar eigenlijk over kwijt in ons eindproject en in onze pilotopdracht? Er zijn goede en concrete ideeën binnen onze DOT. Tijdens de vergadering komt naar voren dat het duo niet echt heeft overlegd, omdat er toch onduidelijkheid was over wie welke taak had, deze week. Dus: twéé T-PACKs. Wel twee die heel sterk op elkaar lijken overigens, gelukkig maar! Zitten we toch maar weer mooi op één lijn. Maar wat blijkt: er is nog een derde T-PACK in omloop! Een paar weken geleden al opgesteld door een voortvarend DOT-lid. Dus: een drietal T-PACKs… Dat vraagt om Tipp-Ex! Hier en daar even wat weg-tipp-exen om dubbelingen te verwijderen en stukken tekst te verplaatsen. We komen er wel!

Een paar dagen voor de Skype-meeting hebben we afgesproken om de meeting te verplaatsen naar 12.00 uur. Dat komt een van de DOT-leden beter uit in verband met zijn werk. De rest stemt daar unaniem mee in: wat zijn we toch flexibel! 

Op de Skype-vergadering komt naar voren dat we erg tevreden zijn over de manier van werken en vergaderen. Een paar uur voor de vergadering upload iedereen zijn gemaakte stukken op Dropbox. Zo heeft iedereen de tijd om zich nog even te verdiepen in elkaars stukken en waar nodig ook van feedback te voorzien. Dat heeft ook zo zijn effect in de vergadering: we hakken sneller knopen door, iedereen weet waar we het over hebben en we werken dus erg efficiënt. Goed bezig! 

Twee van de DOT-leden geven tijdens de vergadering aan dat de taakverdeling deze week nogal scheef is. Op de marktdag heeft onze DOT de taken verdeeld aan het eind van de middag; niet zo’n goed idee… Vier met webtools en ADDIE gevulde hoofden die de koers uitzetten voor de komende week: dat doen we de volgende keer maar anders. Gelukkig kan ook dat gewoon besproken worden in onze DOT. We luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, we voorzien van positief-kritische feedback, we werken constructief en probleemoplossend samen. 
 
ADDIE is deze week ook een thema geweest. Daarom staat naast Tipp-Ex ook ontwerper Addy van den krommenacker symbool voor deze week. Addy zal vast ook wel ADDIE toepassen. We hebben ADDDIE (of Addy?) zowel op het eindproject als op de pilotopdracht losgelaten. Alle onderdelen van ADDIE zijn meermaals voorbij gekomen, waarbij vooral ook regelmatig geëvalueerd wordt. 

Tot volgende week!



2 opmerkingen:

  1. Beste DOT,

    Prachtig om te lezen hoe TPACK en ADDIE jullie heeft bezig gehouden ;-). Ik kan me nog een opmerking van een student van vorig jaar herinnering: "het doorvragen van jullie als docenten op onderzoekende vragen van ons, heeft ertoe geleid dat ik nu over de eenvoudigste dingen niet meer simpel kan nadenken, maar mezelf steeds waarom-waarom-waarom hoor vragen". Als TPACK je 's nachts ook gaat bezig houden, lijkt mij dat het signaal om verantwoording vanuit een andere relevante bron te zoeken ;-).

    Om nog eentje aan het lijstje toe te voegen, zeker met het oog op het eindproduct en de weg daarnaar toe: het Trendrapport 2014-15 Kennisnet over trends in onderwijsvraagstukken en de ondersteunende rol van de T van techniek daarin. Wees gerust, een heel leesbaar stuk met praktische toepassingen én...de SWOT. In de route (en planning) naar het eindproduct is zo'n schema heel handig om overzicht én zicht te houden op de relevantie en effectieve impact van jullie eindproduct. Vele voorbeelden van uitwerkingen bij technologietrends vind je in het rapport. Je vindt dit rapport bij de cursusmaterialen onder 'kennisbronnen' of op het forum bij ICT Café.

    Laat maar eens weten wat je ervan vindt en in welke mate bruikbaar.

    Hartelijke groet,
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Dotters,

    Interessant om te volgen welk proces jullie doorlopen, vooral als je steeds het model van Tuckman gebruikt. Ik zie dat jullie op basis van voortschrijdend inzicht zowel inhoudelijk (schrappen van idee social media) als procesmatig (taakverdeling) bezig zijn geweest. Daarnaast werken jullie ook nogal associatief (Tipp-ex, Addy enz.)
    Ik begrijp dat jullie uitgangspunt nu is dat leerlingen technisch wel handig zijn met ICT maar inhoudelijk er niet veel van bakken, in dit geval met Word. Ik ben benieuwd wat jullie eindelijk verwachten. Denk daarbij niet alleen aan het minimum-niveau, maar ook het eind-niveau. Zelf heb ik ooit in een cursus Wordperfect (jaja, ik hoor jullie denken, was dit niet in een vorig Millennium?) uitgelegd hoe je een document van 80 pagina's automatisch kon indexeren. Iedereen was onder de indruk maar ik ben daarna nooit meer een docent tegengekomen die dit toepaste. Zorg dus voor een zorgvuldige afbakening.

    Ik aarzel een beetje bij de reactie van Rina: "Wil ik des nachts ook bezig zijn met T-Pack?" Ons docenten-DOT zit ook niet altijd op 1 lijn.

    Groet en succes!

    Meester Jan

    BeantwoordenVerwijderen